Meskeren

Wat is Meskeren?
Meskeren is met twee handen tegelijk op een rechtopstaand bord dezelfde bewegingen uitvoeren. Het bord waarop dit gebeurt, noemen we een meskerbord. Meskeren kan dus op een meskerbord, maar een openstaande deur is ook heel geschikt.

Door te meskeren worden de hersenhelften gestimuleerd om samen te werken en dat komt o.a. het lezen ten goede. Kinderen die een aantal weken op het meskerbord oefenen, gaan vaak met sprongen vooruit als het om lezen gaat. Meskeren heeft dus positieve effecten op spellen, lezen en rekenen, maar ook op de motoriek.


Voor wie is meskeren aan te bevelen?
Voor de volgende kinderen vanaf ongeveer 6 jaar kan meskeren tot grote verbeteringen leiden:

 

  • Kinderen die weinig of geen vorderingen maken met lezen en/of te lang op hetzelfde leesniveau blijven steken.
  • Kinderen met dyslexie.
  • Kinderen die moeite hebben met alles waar 2 handen voor nodig zijn, zoals veters strikken, jas dichtknopen, knippen, vouwen…
  • Kinderen met een slordig en/of chaotisch handschrift.
  • Kinderen die moeite hebben met spelling en dictee.
  • Kinderen die moeite hebben met rekenen.
  • Voor beelddenkers.
 

Hoe vaak meskeren?
Werken op het meskerbord is alleen zinvol als er minimaal 3 keer per week,10 tot 15 minuten, op de juiste manier geoefend wordt, gedurende 8 tot 12 weken. Af en toe een paar lussen maken op dit bord zal dus geen effect hebben!
Meskeren hoeft dus niet per se op een meskerbord, het kan ook op de zijkanten van een openstaande deur. Plak 2 vellen papier op beide kanten van de deur. Je kind zit dan met zijn neus aan de kant van de handvatten van de deur.

Uitleg voor de oefeningen krijg je hier mee in de praktijk.