Welkom bij Kinderpraktijk Rivierenland

Je wordt wakker en kijkt op je wekker. Half 7… over een half uur moet je pas opstaan, maar je hoofd staat alweer op standje actie. Je gedachten gaan alle kanten op. Waarom lukt het hem nou niet? Hij is zo slim, maar dat lezen, schrijven en die spellingslessen... .  Het blijft moeilijk. 

Herken je dit? 
Tijdens het 10 minuten gesprek op school krijg je weer te horen dat jouw zoon/dochter het AVI 
niveau niet heeft gehaald bij de leestesten. Jullie moeten thuis echt oefenen. Terwijl je dit hoort, kan je alleen maar denken: nog meer oefenen? Zucht… Thuis zit jij met een gefrustreerd kind dat niet meer wil lezen. ‘Lezen is stom,’ is alles wat je te horen krijgt. Dag in – dag uit. Nog meer oefenen, jij vraagt je af: Hoe dan?
School komt met tips: kijk naar de interesse van je kind en pas daar het boek op aan, ga samen naar de bibliotheek… Goede tips. Je hebt ze allemaal al geprobeerd. En als je terug denkt aan jullie uitje naar de bibliotheek, voel je alleen maar frustratie en je ziet de woede en weerstand van je kind.

Iedere dag komt jouw kind doodmoe thuis van school. Soms zelfs met flinke hoofdpijn. Wat kost school toch een hoop inspanning. Even vraag jij je af of de schoolse taken te moeilijk voor jouw zoon/dochter zijn. Maar deze gedachten schuif jij al snel aan de kant. Thuis maakt jouw kind de opdrachten moeiteloos. Wat jou wel opvalt is dat jouw kind regelmatig hoofdpijn, nadat jullie samen een boekje hebben gelezen en dat jouw kind tijdens het schrijven zijn hoofd met zijn hand ondersteunt.

En dan komt jouw kind met zijn rapport thuis. De spanning is bij jullie allebei voelbaar. Vol vertrouwen open je het rapport en ziet: lezen, spelling en schrijven zijn matig. Wanneer je naar je kind kijkt en zijn gezicht ziet, voel je de tranen in je ogen branden. Jullie hebben zoveel geoefend. School geeft aan dat ook het extra oefenen op school niet voldoende helpt. Jullie worden verwezen naar externe hulp.
Vol goede moed starten jullie de externe begeleiding, maar ook hier zijn jullie bezig met oefenen en herhalen. Na drie weken neemt de frustratie nog verder toe. Waarom werkt dit niet? Wat is er toch aan de hand?

Als ouder word je onzeker. Wat doe je toch verkeerd? Je durft dit met niemand te bespreken, het gevoel van falen overheerst. Als ouder moet je je kind toch kunnen helpen…

Je weet, ik kan beter hulp vragen. Je vraagt je keer op keer af: ‘Waarom lukt het mijn slimme kind niet om te lezen? Waarom gaan de spellingslessen niet vloeiend? Waarom is netjes schrijven toch zo lastig? Dyslexie is uitgesloten en toch lukt het niet. Wat is er aan de hand?’
Handjes Kindercoach Rivierenland Tiel
 

Waarom begeleiding bij Kinderpraktijk Rivierenland?

Bij Kinderpraktijk Rivierenland gaan we opzoek naar de oorzaak van een leer- of gedragsuitdaging. 

Vaak wordt er maar naar een kant van een probleem gekeken, waardoor er niet naar de basis gekeken wordt. Dit is ontzettend jammer, omdat je hierdoor dingen mist om de basisontwikkeling te versterken en echt te werken aan het probleem. 

Een leer- of gedragsuitdaging kan verschillende oorzaken hebben. Je kan denken aan fixatie disparatie, visueel ruimtelijke problemen, auditieve verwerkingsproblemen, werkgeheugen problemen, primaire reflexrestanten, lateralisatieproblemen, concentratieproblemen etc. Dit uit zich in o.a. faalangst, frustratie, boosheid, onrust, concentratie- en leerproblemen.

Bij Kinderpraktijk Rivierenland stimuleren we de motorische ontwikkeling. Dit doen we onder andere door reflexintegratie en psychomotorische begeleiding, zoals visuele training. We werken samen aan de basis van een probleem, waardoor de leer- en gedragsuitdagingen 
daadwerkelijk worden aangepakt. We plakken geen pleisters, maar werken aan een echte oplossing.

Onze sterke punten

Enthousiasme

Plezier

Respect voor kind en ouder

Positiviteit

Geduld

Creativiteit

Gevoeligheid

Samenwerking

Stimulerend

Compassie



Kernvisie Methode

Leren vanuit je eigen kracht! Dat is de Kernvisie Methode.

Met de Kernvisie Methode pakken we niet alleen leerproblemen aan, maar ook de sociaal-emotionele problemen. Deze twee gaan namelijk hand in hand en kunnen we niet los zien van elkaar. 



Training "Ik leer leren"

Ik leer leren is een programma voor kinderen vanaf 10 jaar die ze helpt te ontdekken hoe ze zelf het beste kunnen leren.
Aan bod komen: concentratie, motivatie, faalangst, plannen en organiseren, huiswerk maken, inzicht in je eigen meest effectieve manier van leren.

Wat anderen zeggen